خطر استفاده از مبدل‌های تبدیل برق SATA برای هارد دیسک !

ارسال شده توسط حامد صفا در ۱۶ اسفند, ۱۳۸۸ ساعت ۰۱:۲۹

امروزه تقریبا همه‌ی قطعات سخت افزاری معمول که تا قبل ، از طریق کابل‌های بزرگی با نام  IDE به درگاهی به همین نام در مادربرد متصل می‌شدند هم‌اکنون از طریق درگاه SATA با مادربرد ارتباط برقرار می‌کنند .

با توجه به استفاده روزافزون از قطعاتی چون سی دی رایترها و دی‌وی‌دی رایترها و هارددیسک‌های ساتا ، امروزه در داخل هر کامپیوتر خانگی یک یا چند وسیله که از درگاه SATA برای ارتباط استفاده میکنند به چشم می‌خورد .

در این مقاله اصلا قصد نداریم در مورد مزایای SATA صحبت کنیم .

اما نکته ظریفی در این بین مطرح هست که تقریباٌ اکثر کاربران بدان دقت نمیکنند .

همان طور که می‌دانید علاوه بر کابل اطلاعاتی (DATA) که تفاوت زیادی با نوع  IDE خود دارد ، کابل برق قطعاتی که از طریق ساتا به مادربرد وصل می‌شوند هم متفاوت از حالت معمول است .

تصویر زیر نمایی از کابل های برق مورد استفاده برای قطعاتی که از طریق IDE , SATA به مادربرد وصل می‌شوند را نمایش میدهد .

کابل‌های برق ساتا با رنگ مشکی و کابل‌های برق IDE به رنگ سفید به راحتی از همدیگر قابل تشخیص‌اند

اما مشکلی که همیشه وجود داشته است کمبود و یا عدم وجود کابل برق ساتا در پاورِ سیستم است – چرا که پاورهای قدیمی کامپیوتر فاقد این نوع کابل و پاورهای جدید هم معمولا تنها شامل یک الی 2 کابل برق از نوع ساتا هستند .

خوب به ظاهر این هم مشکلی نیست – چرا که با یک کابل تبدیل برق می‌توان به راحتی برق نوع اول را به نوع ساتا تبدیل کرد.

تصویر زیر یک تبدیل برق ساتا معمول را نمایش میدهد :

اما بیایبد نگاه دقیقتری به کابل استاندارد SATA پاور رایانه و کابلی که از طریق مبدل، به ساتا تبدیل کرده‌ایم بیاندازیم :

بله کابل استاندارد ساتا خروجی از پاور کامپیوترتان یک رشته سیم نارنجی رنگ اضافه دارد ! در واقع کابل استاندارد ساتا  5 رشته‌ای است اما کابلی که ما از طریق مبدل معمولی ساتا ساخته ایم 4 رشته ای است !

بر خلاف کابل برق‌های معمول 4رشته ‌ای که تنها حاوی دو ولتاژ 5ولت و 12ولت هستند ، سیم نارنجی رنگ دارای ولتاژ +3.3 ولتی است که که مورد استفاده قطعات سخت افزاری SATA (خصوصاً هارددیسک) است .

شما باید خیلی مراقب کابل برق ساتا باشید چون بعضی از آنها سیم 3.3 volt ندارند، افراد ناشی اغلب از این گونه مبدل ها استفاده می کنند که 4 پین را به ساتا تبدیل می کند اما کانکتور 4 پین فقط 12 ولت و 5 ولت دارد و سیم نارنجی که 3.3 ولت را دارد همراه ندارد.

شاید به ظاهر استفاده از کابل 4 رشته‌ای و فاقد ولتاژ 3.3 ولتی مشکلی نداشته باشد و هارددیسک به راحتی کار کند ، اما این موضوع باعث عدم کارکرد صحیح قطعات سخت‌افزاری SATA خصوصا هاردیسک ها میشوند و طول عمر مفید آنها را کاهش میدهد .

اگر سری به تعمیرکاران تخصصی رایانه بزنید آنها هم به شما پیشنهاد میکنند که مبدل‌های معمول که برای تبدیل برق IDE به SATA استفاده میشوند را تنها برای درایو نوری خود (مثل CD/RW یا DVD/RW) استفاده کنید و آنها را به هارددیسک متصل نکیند و از کابل استاندارد Power سیستم برای تغذیه برق هارددیسک استفاده کنید .

شاید بد نباشه که نگاهی به داخل کیس خود بیاندازید – بسیاری کابل استاندارد پاور را به دیسک نوری و کابل مبدل برق را به هارددیسک متصل کرده ‌اند . سیستم را خاموش و جای این 2 را عوض کنید .

اگر هم پاور رایانه‌تان فاقد کابل‌ استاندارد برق SATA است فکر کنم اطلاعات روی هارددیسکتون ارزشش رو داشته باشه که بخواهید هزینه‌ای حدود 20 هزار تومان رو برای خرید یک پاور جدید که به همراه خود چندین کابل استاندارد ساتا داره رو متقبل بشید .

کافی است کمی جستجو کنید تا ببینید افراد بیشماری تنها به خاطر استفاده از همین مبدل‌ها هارددیسک‌ها و اطلاعات مهم خود را به کل از دست داده اند … یا شاید هم هیچ گاه متوجه علت خرابی هارددیسک خود نشدند و باز هم از این مبدل‌ها برای تغذیه برق هارددیسک خود استفاده میکنند .


مربوط به مقالات | ۳۱ نظر »



۳۱ نظر مربوط به مطلب [خطر استفاده از مبدل‌های تبدیل برق SATA برای هارد دیسک !]

  1. ارسال شده توسط Nasrabadi spy! در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸

    وای، این مبدل دوبار دوتا هارد ۵۰۰ گیگ من رو سوزوند ، نکنه پست در مورد اینه؟ چرا زودتر نزدی؟؟؟

    پاسخ به اين نظر

  2. ارسال شده توسط Hamed Safa در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸

    آره در همین مورد هست :دی

    پاسخ به اين نظر

  3. ارسال شده توسط حسین محمدی نصرآبادیNo Gravatar در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸

    سلام ، ممنون بابت متن بسیار خوب و حقیقت بسیار تلخ :دی
    ولی !!!!!!!!!!!
    اخه الان این متن رو می زنند که من دقیقا به خاطر همین قضیه دوتاااااااااااااااا هارد ۵۰۰ گیگم سوخت؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بعدش دیگه طرف این چیزا نرفتم :-s

    پاسخ به اين نظر

  4. ارسال شده توسط یک فتحیNo Gravatar در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸

    ای کاش در مورد عواقب این کار بیشتر می‌نوشتید. احتمال سوختن عالی هارد هم بسیار بالا می‌رود در این روش.

    پاسخ به اين نظر

  5. ارسال شده توسط mostafa faridiNo Gravatar در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸

    مطلب خوبی است
    ولی اگر می شد منبع خارجی هم در این مورد در سایت قرار می دادید خوب بود
    وی اگر ددقت کرده باشید در داخل حعبه های مادر برد هایی مانند Asus و Gigabyte این نوع کابل ها وجود دارد
    حالا به چه منظور است نمی دانم شاید برای کارت گرافیک قرار داده اند

    در راه لینوکس و‌BSD موفق باشید
    فریدی

    پاسخ به اين نظر

    حامد صفاNo Gravatar به اين نظر پاسخ داد در  ۱۶ اسفند ماه ۱۳۸۸ ۱۱:۱۵ ق.ظ:

    @mostafa faridi, بله در داخل جعبه مادربردها هم گاه این مبدلها یافت میشوند
    منظور از این مطلب این نیست که کلا از مبدل‌ها استفاده نشود
    بلکه مبدل ها رو فقط در صورت اجبار ، تنها برای دیسک های نوری مثل سی دی رایتر ها و دی‌وی‌دی رایترها به کار ببرید و به هیچ وجه از آنها برای هارد دیسک استفاده نکنید

    نیازی به منبع خارجی هم نیست گر چه مطمئنا با کمی جستجو می‌توان مطالب و منابع خارجی را نیز در این مورد پیدا کرد .

    خیلی چیز پیچیده‌ای هم نیست
    واقعا کسی اینطور فکر نمیکنه که اگر قرار بود همان ۴رشته برای تغذیه برق وسایل SATA استفاده شود چرا کابل شکلش عوض شد ؟ و مثلا از همان کابل های برق IDE در وسایل ساتا استفاده نمی شد ؟ نیازی به مبدل هم نداشت . مشخصه که تفاوت هست بین این دو نوع :)

    پاسخ به اين نظر

  6. ارسال شده توسط AmiN007110سرجاسوس کل فرفر در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸

    در زمان جاهلیت یه هارد ۱۰۰۰ هم از من سوزوند با همه زندگانیم. البته می‌دونستم اما خودم تنبل بازی دراوردم.

    پاسخ به اين نظر

  7. ارسال شده توسط مـــــــــمد در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸

    آقا هارد من دیتکت نمیکنه …چه خاکی سرم کنم ؟

    پاسخ به اين نظر

  8. ارسال شده توسط علیرضاNo Gravatar در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸

    خیلی نکته ظریف و مهمی بود. ممنون

    پاسخ به اين نظر

  9. ارسال شده توسط amin bz در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸

    تست :)) با ترس و لرز

    پاسخ به اين نظر

  10. ارسال شده توسط علی د.ب.No Gravatar در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸

    تا اونجایی که من اطلاع دارم اکثر هارد درایوها تنها از دو سطح ولتاژ +۵ و +۱۲ ولت استفاده می‌کنن. من جای دوستان باشم می‌رم اول تو سایت سازنده‌ی هارد درایو و نگاه می‌کنم ببینم آیا اصلا هارد من نیازی به سطح ولتاژ +۳٫۳ داره یا خیر. شاید اصلا این خرج اضافی لازم نباشه.
    اگر کسی نمی‌دونه مدل هاردش چیه، می‌تونه به برچسب روی هارد نگاه کنه. معمولا اونجا ولتاژهای مصرفی به همراه آمپر هر کدام درج شده. مطمئن باشین اگر روی هاردی ولتاژ ۳.۳ درج نشده، اون هارد به این سطح ولتاژ نیازی نداره.

    پاسخ به اين نظر

    مسعودNo Gravatar به اين نظر پاسخ داد در  ۲۵ اسفند ماه ۱۳۸۸ ۱:۲۲ ق.ظ:

    @علی د.ب.,
    سلام دوست عزیز دقیقا با شما موافقم.
    ابتدا برید تحقیق کنید هاردتون آیا به برق اضافی احتیاج داره یا نه !
    دلیل سوختن هارد هم فکر نکنم از این باشه، احتمالا علتش اول بر میگرده به پاور سیستم و بعد غیره … .
    بازم ممنون مطالب واقعا تر و تازست، ممنون از این همه خلاقیت .

    پاسخ به اين نظر

  11. ارسال شده توسط مهردادNo Gravatar در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸

    مقالت خوب بود و به نکته ی خوبی اشاره کردی، ممنون
    اما با نظر علی د.ب. هم موافقم
    معمولا روی هاردها ولتاژ مورد نیاز ذکر میشه
    هارد خوده من نیازی به ولتاژ ۳٫۳+ نداره
    بد نیست همین الان نگاهی بهش بندازین تا از دلواپسی و دلشوره در بیاین

    پاسخ به اين نظر

  12. ارسال شده توسط حسن معماریNo Gravatar در ۱۷ اسفند ۱۳۸۸

    به نظر من این مطلب اصلا”درست نیست چون در این صورت هارد اصلا” از طرف سیستم شناسایی نمی شود.
    این درست که شاید هارد به ولتاژ ۳٫۳v نیاز داشته باشد ولی در صورتی که از طرف پاور سیستم و سیم نارنجی که ۳٫۳ ولت تامین نشود ، توسط رگلاتور داخلی روی برد هارد این ولتاژ ساخته خواهد شد…
    تمام هاردها هم به ولتاژ ۳٫۳v نیازی ندارند.

    پاسخ به اين نظر

    حامد صفاNo Gravatar به اين نظر پاسخ داد در  ۱۷ اسفند ماه ۱۳۸۸ ۱۱:۲۰ ق.ظ:

    @حسن معماری, خوب دارید اشتباه می‌کنید :)
    همیشه روشن شدن و یا استفاده از یک وسیله دلیل بر صحت عملکرد اون نیست
    به طور مثال شما میتونید یک لامپ رشته ۲۲۰ ولتی رو با ۱۵۰ ولت هم روشن کنید و یا از اون با ولتاژ ۱۸۰ ولت استفاده کنید
    در هر دو حالت لامپ روشن میشه و قابل استفاده است
    اما در حالت اول نور لامپ کم هست و نمیتونید به صورت بهینه از لامپ استفاده کنید و در حالت دوم هم نور لامپ زیادتر از حالت معمول هست و باعث میشه رشته‌ی سیمی داخل حباب لامپ بیش از حد معمول داغ بشه که عمر لامپتون رو به شدت کاهش میده – لامپی که قرار هست مثلا ۵ سال کار کنه پس از ۵-۶ ماه می‌سوزه – البته این یک مثال خیلی ساده بود

    حتی در مادربرد هم اگر به خاطر داشته باشید ، چند سال پیش که مادربردهای با پینهای ورودی برق پاور ۲۴ پین ارائه شدند میشد خیلی راحت همان پین های ۲۰ پرت رو متصل کرد به مادربرد و ۴پرت هم خالی بودند اما مادربرد کار میکرد
    اما این عمل باعث فشار آمدن به پاور سیستم میشد چراغ که بر برخی از رشته ها ناچارا جریان بیشتری میبایست عبور میکرد . این موضوع باعث میشد به مرور عمر پاور کاهش پیدا کنه و یا رشته سیمهایی که جریان بیشتری رو تحمل میکنند به مرور خشک و و آسیب پذیر و قطع بشن – و علاوه بر اون شما از حداکثر کارایی مادربردتون استفاده نمیکردید .

    همچنین این مطلب نظر شخصی بنده نیست و میتونید جهت اطمینان از تعمیرکاران مجاز مادربرد نیز کسب تکلیف کنید

    در آخر بار دیگر سوالی رو از شما میپرسم …
    اگر قرار بود هیچ تفاوتی میان برق پاورهای IDE و SATA نباشه به نظر شما چه لزومی داشت تا شکل پورت برق های ساتا تغییر کند ؟ و یا یک رشته ولتاژ ۳٫۳ ولتی اضافه شود ؟

    به هر حال شما میتونید همچنان از مبدل‌های برق برای هارددیسکتون استفاده کنید
    و بر عقیده تون پافشاری کنید :)

    پاسخ به اين نظر

    حسن معماریNo Gravatar به اين نظر پاسخ داد در  ۱۸ اسفند ماه ۱۳۸۸ ۱۲:۴۱ ق.ظ:

    @حامد صفا,
    به پاسخ شما از آخر جواب میدم
    ۱- من هیچ لزومی بر پافشاری بیهوده بر نظر و عقیده خودم ندارم و اگر بدونم نظر شما درست است حتما” می پذیرم. :)
    در ضمن من کامپیوتری دارم که با هارد ساتای ۸۰ گیگ حدود ۵ سال است که دارد با مبدل پاور های معمولی به SATA دارد کار میکند و هنوز هم سالم است.
    ۲- حتما” تفاونی بین برق پاورهای IDE و SATA وجود دارد. هاردهای SATA به ولتاژ ۳٫۳ ولت احتیاج دارند ولی اگر از طرف پاور سیستم و سیم نارنجی که ۳٫۳ ولت است تامین نشود ، توسط رگلاتور داخلی روی برد هارد این ولتاژ ساخته خواهد شد… و این را قبول دارم که اگر توسط پاور سیستم تامین شود بهتر است و فشار کمتری روی خط ۵ ولت وارد می شود.
    ۳- در مورد پاور های ۲۴ و ۲۰ پین هم تاحدودی حق به شما است هر چند که جای بحث بسیار دارد ولی بطور خلاصه بگم اون ۴ پین اضافه شده در پاورهای جدید در قسمت تامین ولتاژ و فن های مادر برد و فازهای بیشتر برای ولتاز CPU و کارت گرافیک مورد استفاده قرار میگیرد و اگر در سیستمی توان مصرفی CPU یا کارت گرافیک زیاد نباشد آن سیستم هم بخوبی با همان پاور ۲۰ سال ها کار خواهد کرد.
    در کل در بحث پایداری و سالم ماندن سیستم های کامپیوتری انتخاب و مرغوبیت پاور حرف اول را میزند…
    ۴- در مورد مثال شما در رایطه با لامپ این قیاس شما کاملا” اشتباه است چون شما یک دستگاه دیجیتالی مانند هارد را با یک لامپ رشته ای که آنالوگ است مقایسه کرده اید . همانطور که میدانید در دستگاه های دیجیتالی حتی دهم ولت هم می تواند سبب اختلال و خرابی دستگاه شود ، چه رسد به ۳٫۳ ولت !
    من میگم اگر هاردی به ولتاژ ۳٫۳ ولت احتیاج داشته باشد و این ولتاژ به آن نرسد و توسط مدارات داخلی هارد هم ساخته نشود ، آن هارد اصلا” کار نخواهد کرد …
    موفق و پیروز باشید.

    پاسخ به اين نظر

  13. ارسال شده توسط Jan ValjanNo Gravatar در ۱۷ اسفند ۱۳۸۸

    من کابل پاورم همون ۴ رشته رو بیشتر نداره!

    پاسخ به اين نظر

    مسعودNo Gravatar به اين نظر پاسخ داد در  ۲۵ اسفند ماه ۱۳۸۸ ۱:۳۰ ق.ظ:

    @Jan Valjan,
    آفرین من هم از صبح دارم همینو میگم !!! ;-)

    پاسخ به اين نظر

  14. ارسال شده توسط اميد اكراميNo Gravatar در ۱۷ اسفند ۱۳۸۸

    با عرض سلام و تشکر
    گفتم یه موردی رو همک من به دوستان بگم در باره کابل دیتا ساتا :

    هیچوقت به خاطر نظم کابل های هاردتوت کابل دیتا ساتا رو تا نکنید و یا یا سیم جمع کن ها ی . . . . . . .

    در اکثر دفترچه مادبوردها ( مثل MSI )نوشته شده :
    MSI Reminds You…
    Please do not fold the serial ATA cable in a 90-degree angle, which will cause the loss of dataduring the transmission.

    همیشه شاد باشد

    پاسخ به اين نظر

    مسعودNo Gravatar به اين نظر پاسخ داد در  ۲۵ اسفند ماه ۱۳۸۸ ۱:۳۱ ق.ظ:

    @امید اکرامی,
    مرسی از یادآوری ، دوستان دقت کنید.

    پاسخ به اين نظر

  15. ارسال شده توسط محمدNo Gravatar در ۱۷ اسفند ۱۳۸۸

    بسیار مفید و آموزنده بود

    پاسخ به اين نظر

  16. ارسال شده توسط سالارNo Gravatar در ۱۸ اسفند ۱۳۸۸

    هرچیزی باید استانداردش رعایت بشه، سازنده بی دلیل چیزی اضافه می کنه اگر هارد بصورت استاندارد ولتاژ ۳٫۳ میخواد بهتره به این استاندارد عمل بشه حالا پاورتون سیم کم داره خوب پاور جدید بگیرید چرا از هاردتون مایه میزارید؟

    پاسخ به اين نظر

  17. ارسال شده توسط علی آقاNo Gravatar در ۱۸ اسفند ۱۳۸۸

    من مشکلات زیادی با هارد دیسک هام داشتم.
    بعد از خودن این مقاله با یکی از دوستان که کارش تعمیر هار و مانیتور و … و رشته تخصصیش الکترونیکه صحبت کردم. اون هم میگفت که برق ۳٫۳ ولت در صورتی که تامین نشه توسط سیستم داخلی هارد از برق ۵ ولت استفاده می کنه.
    کاری که من کردم این بود که چند تا کابل استاندارد به پاورم اضافه کردم.
    با توجه به اینکه همون مقدار برق از پاور کشیده میشده که قبلا کشیده میشد نباید اشکالی به وجود بیاد..ولی فعلا به کسی توصیه نمی کنم!

    پاسخ به اين نظر

  18. ارسال شده توسط حسین.کNo Gravatar در ۱۹ اسفند ۱۳۸۸

    مرسی از مطلب مفیدتون

    پاسخ به اين نظر

  19. ارسال شده توسط محمدNo Gravatar در ۲۰ اسفند ۱۳۸۸

    سلام
    مطالبتون جزو یکی از مفیدترین مطالبی که دیدم بود.
    موفق و معید باشید.

    پاسخ به اين نظر

  20. ارسال شده توسط فرزادNo Gravatar در ۱۴ فروردین ۱۳۸۹

    میشه خواهش کنم یه سورس معتبر خارجی که این مطلب رو تایید کنه بذارید؟ من هیچی پیدا نکردم !

    پاسخ به اين نظر

  21. ارسال شده توسط حامدNo Gravatar در ۱۴ فروردین ۱۳۸۹

    سلام
    خوب من نظرم رو دیرتر اعلام میکنم چون الان به این پست برخوردم
    کلا درایوهای نوری نسبت به هارد دیسک ها از حساسیت کمتری برخوردارن
    اما فقط در مدل های خاصل از هارد دیسک (هیتاچی و بعضی مدل های وسترن) ولتاژ ۳٫۳ احتیاجه و در بقیه هارد ها مثل مکستور و یا سیگیت و سامسونگ و خیلی از هاردهای دیگه موجود در بازار اصلا بود و نبود این ولتاژ تاثیری در کیفیت و عمر قطعه نداره.
    خوب این نه تنها تجربه بلکه حاصل تحقیق هستش و دوستان اگر هاردشون میسوزه و یا به صدا میفته باید دنبال علت اون تو چیزایی مثل دمای بالای کارکرد سیستم و یا محل نامناسب و یا لرزش ها و تکون های ناگهانی در هنگام آنلاین بودن هارد باشن
    و در ضمن این نکته رو هم مد نظر داشته باشید که اکثر پاورهای موجود در بازار فاقد ولتاژ ۳٫۳ برای ساتا هستن
    جز مدل های گرون قیمت مثل گرین
    و در ضمن این نکته رو هم بگم که کیفیت هارد دیسک ها کاملا با هم متفاوت هستش و هرکدوم عمر خاصی دارن که اگر با نرف افزار های تست هارد دیسک در شرایط یکسان مثل من اونا رو مقایسه کرده باشید متوجه میشید.
    یه مثال دیگه هم برای هاردهای اکسترنال میگم که همه از ولتاژ ۵ ولت یو اس بی استفاده میکنن و البته بدون هیچ مشکلی سالها کار میکنن و هیچ مبدل ولتاژی هم برای این کار در نظر گرفته نشده.
    تمام هارد دیسک ها یه آپشن به اسم requirement power دارن که در هیچ مدلی ولتاژ ۳٫۳ دیده نمیشه و این ولتاژ فقط و فقط برای زمان idle هارد در نظر گرفته شده. زمانی که روی هارد هیچ اطلاعاتی در حال خونده شدن یا نوشته شدن نباشه. که اکثرا برای کابرای عادی در زمان روشن بودن سیستم چنین عملی اتفاق نخواهد افتاد.
    با تشکر

    پاسخ به اين نظر

  22. ارسال شده توسط محمدNo Gravatar در ۲ آذر ۱۳۸۹

    کاش زودتر مطلب شما را می خواندم تا یه هارد ۵۰۰ گیگ رو دقیقا به همین خاطر از دست ندم. همون لحظه که خریدم و وصل کردم جرقه ای زد و… . بردش سوخت.البته گارانتی سازگار تعویض کرد و یک نو داد اما…….
    ممنون

    پاسخ به اين نظر

  23. ارسال شده توسط احمد مظفريNo Gravatar در ۶ تیر ۱۳۹۰

    فقط هاردهایی که sata2 هستند به سیم نارنجی یعنی همون ولتاژ ۳٫۳ ولت احتیاج دارند. دلیل سوختن هارد های sata ی دیگر استاندارد نبودن و شل بودن سوکت مبدل می باشد از جنس خوب استفاده کنید.
    اگه با نظرم موافق نیستید بهم ایمیل بزنید

    پاسخ به اين نظر

  24. ارسال شده توسط محمدNo Gravatar در ۱ دی ۱۳۹۰

    شاهوار شاهکاری ازروی تجربه باس بگم ک ۲۰ تومن خرید ی پاور جدید ارزششو داره چون سر همین قضیه کابلو ک وصل کردم هارد ساتام دود کرد اما خوشبختانه سریع خاموشش کردم قابل تعمیر بور اما پیشگیری بهتر از درمانه ..بهتون توصیه میکنم ک کابل استاندارد پاورو وصل کنید…لازم ممنون شاهوار

    پاسخ به اين نظر

  25. ارسال شده توسط مجتبیNo Gravatar در ۵ بهمن ۱۳۹۰

    یه نکته مهم اینه که هارددیسک های با ظرفیت کمتر از ۲۰۰GB نیازی به ولتاژ +۳/۳ ندارن و باید از همان مبدل ها استفاده شود چون خیلی از مادربردها هنگامی که به هارددیسک SATA ولتاژ ۳/۳ وصل شود دچار مشکل میشود و باعث عدم بالا امدن ویندوز میشود

    پاسخ به اين نظر

نظر دهيد

Google
 

آيا مي دانستيد كه :

یک سوسک می‌تواند 10 روز بدون سرش زندگی کند